
Építőanyag szállítás közben útlezárás lassította a munkát Göd közelében
2025.08.17.
Építőanyag szállítás a határidő előtti utolsó pillanatban: dunakeszi történet
2025.08.31.Daru bérlés fagyos reggelen: a mogyoródi kihívás
Egy decemberi reggelre időzítettük a daru bérlés egyik feladatát Mogyoród közelében. A helyszín egy újonnan épülő családi ház volt, ahol a tetőszerkezet utolsó elemeit kellett beemelni. A külső hőmérséklet -4 °C körül alakult, enyhe szél és deres talaj tette még nehezebbé a körülményeket. A munka ebben az esetben már hajnalban megkezdődött, hiszen a gép előkészítése hideg időben több időt és odafigyelést igényel.
A sofőr és a kezelő már az indulás előtt ellenőrizték a hidraulikarendszer állapotát, valamint az elektromos és fűtési rendszereket. A daru bérlés télen nemcsak arról szól, hogy elhozzuk az eszközt a telephelyről: a gépet elő kell melegíteni, a mozgó alkatrészeket fokozatosan kell működésbe hozni, és a stabilitást is befolyásolhatja a megfagyott talaj. A mogyoródi helyszínen például már a kitámasztásnál is újratervezésre volt szükség, mert az eredetileg kijelölt pontok túl csúszósnak bizonyultak.
A daru bérlés ebben az esetben nem okozott fennakadást, de a helyszíni művelet lassabban haladt, mint egy tavaszi vagy nyári napon. A biztonság elsődleges szempont volt, így a beemelési mozdulatokat is lassabb tempóban, fokozott figyelemmel végeztük. A hideg időjárás tehát nem kizáró ok, de minden részletet előre meg kell tervezni.
Mit visel rosszul a daru télen? – gyakorlati tapasztalatok
A daru bérlés során télen számos olyan tényezővel kell számolni, amelyek nyáron nem jelentenek problémát. A hideg idő elsősorban a hidraulikus rendszereket érinti: a sűrűbbé váló olaj lassabban kering, ami akadozó mozgásokat és hosszabb reakcióidőt okozhat. A mogyoródi esetben a gép előmelegítése és az olajkeringetés fokozatos indítása elengedhetetlen volt. Ez nemcsak a hatékonyságot javította, hanem a meghibásodás kockázatát is csökkentette.
A másik érzékeny pont az akkumulátor. A téli daru bérlés gyakori problémája, hogy az akku a reggeli indításkor gyengélkedik. Ilyenkor már a telephelyen érdemes tartalékot vinni, vagy előtöltéssel megelőzni a leállást. Mogyoródon szerencsére nem volt gond az indítással, de a kezelő előző este gondoskodott az akku melegítéséről.
A gumiabroncsok tapadása szintén változik fagypont alatt. A beálláskor használt felület enyhén jeges volt, ezért a daru kitámasztását módosítani kellett. A kezelő rámpákat használt, és kisebb mértékben ki is szórták a zúzalékot a stabilitás javítására. Ezek a látszólag apró lépések döntően befolyásolják a daru bérlés biztonságát. A téli időjárás nemcsak a munkát lassítja, hanem a hibalehetőségeket is megsokszorozza.
Téli daru bérlés: mikor szabad, mikor tilos, mire kell figyelni?
Télen a daru bérlés nem tiltott, de szigorúan szabályozott körülményekhez kötött. Az első és legfontosabb tényező az időjárás. Erős szélben, havazásban, jeges talajon vagy sűrű ködben a daruzás tilos vagy erősen ellenjavallt. A munkagép dokumentációja tartalmazza azokat a határértékeket – például maximális szélsebességet vagy hőmérsékleti minimumot –, amelyek alatt nem szabad dolgozni. Ezek betartása nemcsak jogi kötelezettség, hanem a biztonság alapfeltétele.
Ahogy említettük korábban, a mogyoródi példánál -4 fok volt, szélcsenddel, így a daru bérlés nem ütközött akadályba. Viszont előzetesen többféle forgatókönyvet is előkészítettünk. Ez azt jelenti, hogy a helyszíni felállás, a beemelési útvonal, sőt még a kommunikációs csatornák is pontosan meg voltak tervezve. Hidegben minden mozdulat lelassul, és a figyelem sem lankadhat egy pillanatra sem.
A téli daru bérlés sikeréhez hozzátartozik az is, hogy a megrendelő és a szolgáltató között tiszta legyen az információáramlás. Mikor kezdődik a munka, mik a helyi viszonyok, mi történik, ha csúszik a kezdés. Érdemes már a megrendeléskor feltenni a kérdést: vállalják-e a munkát téli körülmények között, és ha igen, milyen feltételekkel.